www.iiiWe.com » -خانه ای در انتظار مرگ

 صفحه شخصی کامران کاوسی   
 
نام و نام خانوادگی: کامران کاوسی
استان: اصفهان - شهرستان: اصفهان
رشته: کارشناسی عمومی
شغل:  طراح و کارشناس هنری
تاریخ عضویت:  1388/12/03
 روزنوشت ها    
 

 -خانه ای در انتظار مرگ بخش معماری

5

خانه ای در انتظار مرگ
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------



این خانه که اقامتگاهی منحصر به فرد با معماری فوق العاده است به انتظار مرگ صاحب اش نشسته. معماری برگرفته از مفهوم زندگی و واقعیت مرگ! هیچ کس نمی تواند از رخدادهای آینده زندگی خود مطمئن باشد ولی چیزی که واضح و اجتناب ناپذیر است این است که همه ما روزی خواهیم مرد… این خانه به سفارش فردی که به گفته پزشکان طی ۱۵ سال آینده از دنیا می رود ساخته شده. او که نامش فاش نشده می گوید: "من تا ۱۵ سال دیگر خواهم مرد و این خانه، خانه انتظار مرگ من خواهد بود که برای هدف من جای مناسبی است". ‏


مرگ واقعیتی است که برای بازماندگانمان تنها غم و اندوه بر جای می گذارد. در روزگار جوانی همیشه احساس قدرت می کنیم و هیچگاه ترسی از مرگ به خود راه نمی دهیم ولی وقتی پا به پیری می گذاریم به یکباره فکر و خیالات به سراغمان می آید. به خاطرات خوب و بد زندگی می اندیشیم و سعی می کنیم سالهای پایانی زندگی مان را آنطور که تصور می کنیم درست است بگذرانیم. ‏


نام این خانه، ما را به یاد اتاق انتظار مطب پزشکان یا سالن انتظار فرودگاه می اندازد ولی علت انتظار کشیدن از زمین تا آسمان متفاوت است.


خانه در کنار ساحل، آنسوی رشته کوه های Suzuka ، در شبه جزیره ISE و رو به شرق یعنی دقیقاً جایی که خورشید طلوع می کند قرار دارد. ‏

شرکت طراح بر این عقیده پایبند است که یک طرح معماری چیزی نیست که به خواست و نظر معمار ساخته شود بلکه ترکیبی از خواسته ها و نیازهای مشتری و اهداف خاص است. ولی همزمان سلایق مشتری و معمار را با هم در بر می گیرد. پس از ساعتها تفکر در خصوص نماد این پروژه عاقبت «پروانه» به عنوان نماد سمبلیک آن انتخاب شد. در باور شرقی نماد پروانه به منزله گرفتن روح مرده و دمیدن روح در کالبد دیگر یعنی بی مرگی و تولد دوباره است. ‏


سمبل پروانه در این معماری به خوبی خودنمایی می کند. پنجره هایی بزرگ همانند بالهای پروانه. آفتاب شرقی از میان این پنجره های چندضلعی که همانند موجی در حرکت هستند به داخل نفوذ می کند.



معماران با ساخت پنجره ها به این فرم خاص قصد داشتند حرکت امواج را به نمایش بگذارند و بگویند که نه تنها چشم انداز این بنا اقیانوس است بلکه جایی است برای مشاهده امواج همیشه در تغییر. ‏


اشکال متفاوت پنجره های این ساختمان با وضعیت های متفاوت افراد در حالت نشسته، خوابیده و ایستاده همخوانی دارد و در هر موقعیت نمای بیرونی به طور کامل قابل مشاهده است. ‏

همپوشانی پنجره ها، هجوم و انباشته شدن نور طبیعی و ایجاد سایه ها این تصور را در ذهن زنده می کند که ساختمان با طلوع و تابش نور خورشید به جوش و خروش درآمده و همانند جوانه ها در حال رویش است. و لنگرهایی که بر روی دیوار خانه خودنمایی می کنند نمادی از مردی است که در جهانی بی رحم زندگی می کند. تمام اینها دست به دست هم می دهد تا اینجا مکان مناسبی باشد برای مردن.




مهندس معمار: Anna Nakamura و Taiyo Jinno / دفتر طراحی شرق ‏
پروژه: مسکونی ‏
موقعیت: ژاپن ‏
تاریخ اتمام پروژه: فوریه ۲۰۱۰ ‏
زیربنا: ۴۴۰ متر مربع ‏
مساحت ساختمان: ۷۳ متر مربع


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------




A House Awaiting Death by EASTERN Design Office




photo (c) Koichi Torimura


Architects: Anna Nakamura, Taiyo Jinno // EASTERN Design Office
Project: Residential

Location: Japan
Date Completed: February 2010
Site Area: 440 square meters
Total Floor Area: 73 square meters



photo (c) Koichi Torimura


A House Awaiting Death is a unique residence with an architectural concept; not a happy one, but one taken out of life, a reality _ death. One can never be sure about anything in this life, but one thing is for sure, that one day we will all die. It is a fact, not a happy one, a rather sad and heartbreaking for the loved ones left behind. When we are young, we are all powerful and feel as if we have “Highlander” capabilities where nothing fears us; as we grow older the thought keeps twirling in our minds. We ponder upon the good and bad memories and expect to live the last years of our lives the way we imagined it! This is the case with this elderly loner, who expects his death within the next fifteen years. “I will die in 15 years. It will be a house awaiting that death. The building is fine as long as it lasts 15 years. Something small would be goodthe client said to EASTERN Design Office.



photo (c) Koichi Torimura



photo (c) Koichi Torimura


The plot of land had already been selected by the principal; a plot on a beach beyond sublime Suzuka mountain range, yonder past the ravines of the Ise Penninsula. It is a plot of land on a peninsula facing east; where the sun rises. It is noteworthy to remind you that the sun rises on the east and does not set; a symbolic direction as the principal dislikes sunsets for their symbolic meaning _ that things have come to an end. The sunrise symbolizes continuation, eternity, new birth, and perhaps to some who believe in this reincarnation.



When I die it won’t face the sunset, but the sunrise. When the final moment comes, I will face the sea and depart on a ship flashing towards death. It’ll be a time revealed after death.the client said.



photo (c) Koichi Torimura


EASTERN Design Office had to adhere to these statements, as architectural design is not what the architect wants to design, but a mixture of the clients’ needs and wants along with an appropriate program but to also meet the aesthetic requirements of the client and the architect. After hours of brainstorming of how to go about on this project, EASTERN found a symbolic insect which is no other than the butterfly. In the East a butterfly is believed to take the spirit of the dead and transform into one; this is their cultural translation of eternity and reincarnation.





photo (c) Koichi Torimura


The symbolisms have been brought into the architecture by large polygonal windows which have been designed accordingly to the shapes on the butterfly’s forewings. The eastern sunlight streams through the polygonal windows which have been placed in a wave like motion. The architects wanted to capture the movement of the waves, as this building is “not just a building with an ocean-view, but a place to observe the ever changing waves.” The form of the windows changes to correspond with the people in sitting, reclining, and standing positions. The overlapping windows, the accumulation of natural light and the creation of shadows create a hymn as the entire building erupts with natural sunlight in the morning.




Image Courtesy of EASTERN DESIGN office



Image Courtesy of EASTERN DESIGN office



photo (c) Koichi Torimura


The architects intendedly raised the main living area as they wanted to create an interior which would interweave with the waves and the sea. They would not be satisfied if they designed just another house with a sea view just because the shore is a mere 150 meters away. It was of vital importance that the sea be incorporated into the open space of the house; the open plan floor plan has been arranged in such a way in order to incorporate the views of the waves and the sea uninterrupted.




photo (c) Koichi Torimura



photo (c) Koichi Torimura



photo (c) Koichi Torimura


Furthermore, anchors have been hoisted on the wall, a “two-pronged anchor is suspended from the wall and a four-pronged anchor is fixed to the top of a type of narrow bearm. They are the symbols of a man who has lived a life of relentless rage.” The architects of EASTERN Design Office sometimes still question themselves why this client asked for such a project with this request “A House Awaiting Death.” Is it the death of his friend or is it his underlying nature that had rooted this idea of death and the house? The fact is that they had a request and they had to comply with the clients orders. Throughout the process the architects found the form; the two shapes which become one form. In the form, everything changes like undulating waves; this is the message that their architecture conveys. …And they still wonder “are we insane, or is the client mad? Is this reality? Is it a dream?”



photo (c) Koichi Torimura


In a dream Sou-Shu somehow became a butterfly. He was too content to be a butterfly floating in a comfort manner forgetting that he was Sou-Shu. Before long he awoke up himself and he knows that he is without doubt Soushu. Well, what is this? Did Sou-Shu become a butterfly, or a butterfly become Sou-Shu in his dream? There must be a distinction. This must be a materialization (all everything is in a state of flux.)” Chinese Philosopher Zhuangzi.




Image Courtesy of EASTERN DESIGN office



Image Courtesy of EASTERN DESIGN office

sources:

EASTERN Design Office



یکشنبه 28 شهریور 1389 ساعت 08:55  
 نظرات    
 
رابین صدیق پور 19:29 یکشنبه 28 شهریور 1389
3
 رابین صدیق پور
سلام.
جای سالوادر سیلینسا واقعاً خالیه.
محمد مرادی 16:40 دوشنبه 29 شهریور 1389
6
 محمد مرادی
به قول دکتر شریعتی خدایا چگونه زندگی کردن را به من بیاموز چگونه مردن را خود خواهم آموخت